Ontwikkeling Willem-Alexanderstraat, Maximastraat en Keizerserf

De Willem-Alexanderstraat, Máximastraat en het Keizerserf vormen een belangrijk onderdeel van het Nijverdalse centrum. Winkels, horeca en evenementen maken het gebied levendig en de weekmarkt versterkt dat nog eens. Samen met omwonenden en ondernemers kwamen we tot een plan om deze straten opnieuw in te richten, zodat er meer samenhang in het centrum ontstaat. Een centrum waar het plezierig wonen, werken en verblijven is. Tegelijkertijd beperken we hittestress en wateroverlast, omdat een deel van de verharding plaatsmaakt voor meer groen en bomen.

In 2024 zijn de nutsbedrijven volop aan het werk geweest met het verleggen van kabels en leidingen in het centrum. De voorbereidingen maken plaats voor zichtbare veranderingen. Vanaf 20 januari 2025 is het tijd voor de daadwerkelijke herinrichting van de genoemde straten. Aannemer Sallandse Wegenbouw werkt in fases, zodat het centrum zoveel mogelijk toegankelijk blijft. Het is de verwachting dat de werkzaamheden eind september 2025 afgerond zijn. Let op: de planning kan veranderen door weersomstandigheden of andere onvoorziene zaken.

Op de hoogte blijven van de werkzaamheden? Download de BouwApp

De BouwApp is beschikbaar voor zowel iOS als Android. Na installatie zoekt u naar het project ‘Herinrichting centrum Nijverdal’ en druk op volgen. Als u pushnotificaties aanzet, ontvangt u meldingen bij nieuwe informatie.

Veelgestelde vragen

Bekijk de 3d-impressiefilm

  • 1e beeld: bovenaanzicht vanaf de Máximastraat kijkend in de richting van de Willem-Alexanderstraat richng voormalige Rabobank
  • 2e beeld: is vanaf het Maximaplein lopend door de Willem-Alexanderstraat richting Johan Frisostraat
  • 3e beeld: is vanaf ToiToi lopend richting Keizerserf

Tijdens het uitwerken van de herinrichtingsplannen is er rekening gehouden met mindervaliden. De plannen zijn voorgelegd aan het Gehandicapten Platform Hellendoorn. Hierbij zijn diverse op- en aanmerkingen gemaakt. Deze zijn zoveel mogelijk verwerkt in de definitieve plannen.


Planning

Bekijk de fasering van de werkzaamheden. Let op: de planning kan veranderen door weersomstandigheden of andere onvoorziene zaken.


Bereikbaarheid van het centrum

De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd om het centrum zoveel mogelijk bereikbaar te houden. Winkels, kantoren, appartementen en parkeergarages blijven tijdens de werkzaamheden toegankelijk. Omwonenden en ondernemers ontvangen persoonlijk bericht als hun parkeergelegenheid tijdelijk niet bereikbaar is. Als er in een straat werkzaamheden zijn, dan zijn alle panden te voet te bereiken via loopschotten.

Ook als u moeilijk ter been bent blijft het centrum voor u bereikbaar. Alle panden kunt u te voet bereiken, daar waar werkzaamheden worden uitgevoerd kan het zijn dat u hierbij gebruik moet maken van loopschotten.

Het Huis van Cultuur en Bestuur en ZINiN blijven tijdens de werkzaamheden altijd te voet bereikbaar. Op het moment dat de aannemer recht voor de ingang van het Huis van Cultuur en Bestuur en ZINiN werkzaamheden uitvoert, kan het zijn dat de ingang tijdelijk alleen bereikbaar is door middel van loopschotten.

Het centrum is altijd bereikbaar voor de hulpdiensten. De hulpdiensten zijn door de gemeente Hellendoorn op de hoogte gesteld van de werkzaamheden.

De leveranciers kunnen laden en lossen buiten werkafzettingen. Hierna kunnen ze te voet, of eventueel met rolcontainer uw pand bereiken. Mocht dit problemen geven dan kunt u gerust de aannemer vragen om hierbij te helpen, dat is zo afgesproken.

Afvalcontainers kunt u op de ophaaldag buiten de wegafzetting plaatsen. Mocht dat voor u een probleem zijn, dan kunt u gerust de aannemer vragen u daarbij te helpen, dat is zo afgesproken.

Ook ondernemers kunnen hun container buiten de afzetting zetten. Informeer wel uw eigen vuilophaaldienst waar uw afvalcontainer staat.


Parkeren

De parkeerplekken rondom het centrum zijn beschikbaar tijdens de werkzaamheden.

Tot 31 januari konden inwoners aangeven of zij gebruik wilden maken van de mogelijkheid om gratis te parkeren in parkeergarage Henri Dunant (ingang Máximastraat).

Uw abonnement is klaar voor gebruik
Heeft u een gratis abonnement voor de gemeentelijke parkeergarage aangevraagd? Vanaf 26 februari kunt u dit abonnement gebruiken. Hiermee parkeert u gratis in de gemeentelijke parkeergarage. Let op: een parkeerplek is niet gegarandeerd. Als de garage vol is, moet u zelf een andere parkeerplek zoeken.

Zo werkt het abonnement
Het abonnement werkt met kentekenherkenning. Bij het spijlenhek en de slagbomen wordt uw kenteken automatisch gelezen en gaan deze open. U hoeft niets te doen. Wilt u na 22.00 uur de voetgangersingang gebruiken? Toets dan uw kenteken in op het kastje naast de deur. De deur ontgrendelt dan automatisch.

Parkeer weer in uw eigen garage zodra dat kan
Is de toegang tot uw eigen garage weer vrij? Parkeer dan daar. Zo blijft de gemeentelijke parkeergarage beschikbaar voor bezoekers, werknemers en andere bewoners van het centrum.

Vragen? Neem contact op
Heeft u vragen over parkeren in de gemeentelijke parkeergarage? Neem dan contact op met Reinier Valk via 06-18596709 of r.valk@hellendoorn.nl.


Markt en evenementen

De markt staat vanaf 25 januari 2025 weer op het marktplein.

Door de werkzaamheden is het niet mogelijk om een evenement of activiteit te organiseren in de genoemde straten als er daar werkzaamheden uitgevoerd worden. Organisaties kunnen mogelijk uitwijken naar het Henri Dunantplein en de Grotestraat. Neem daarvoor contact met ons op via (0548) 63 00 00 of via gemeente@hellendoorn.nl.


Hoe blijf ik op de hoogte?